Tudi v Kamniku so heroji vozili v pižamah: »Ne pustite ciljev in sanj na cesti. Škoda bi bilo. Premladi ste še. Življenje je prelepo in prekratko«
25.11.2021
Danes, 25. novembra 2021, se je na Gimnaziji in srednji šoli Rudolfa Maistra Kamnik odvijal posvet na temo pitja alkohola in vožnje pod vplivom alkohola med mladimi v okviru iniciative Heroji furajo v pižamah. Posveta, v soorganizaciji Občine Kamnik, Zavoda VOZIM in Mladinskega centra Kotlovnica, se je udeležil tudi župan Matej Slapar skupaj z direktorico občinske uprave Bogomiro Skvarčo Jesenšek, direktorjem Zavoda VOZIM Davidom Razborškom in vodjo Mladinskega centra Kotlovnica Rokom Koscem. Posvet je združil mlade iz kamniške gimnazijce, ki prihajajo iz občine Kamnik in okoliških občin, lokalne odločevalce v občini Kamnik in številne druge deležnike, ki delujejo na področju varnosti v prometu.
Udeležence posveta je sprva pozdravil ravnatelj Gimnazije in srednje šole Rudolfa Maistra Kamnik dr. Branislav Rauter. Zbrani, ki so dogodek spremljali tudi preko spleta, so prisluhnili besedam direktorja Zavoda VOZIM Davida Razborška, ki je povedal: »Prihajam iz ruralnega okolja, kjer sem ugotovil, da je v vasi, kjer je med 50 hišami kar šest hiš zaznamovanih s hudimi prometnimi nesrečami. Tudi statistike kaže, da bolj kot gremo na podeželje, kjer je manj javnega potniškega prometa, težje zgodbe se dogajajo. Da pa ni vse tako črno, je to, da mladi postajate vsem nam vzor v smislu zmanjšanja prometnih nesreč.«
Vodja Mladinskega centra Kotlovnica in soorganizator dogodka Rok Kosec je predstavil izsledke fokusne skupine, pri tem pa med drugim poudaril, da so bile zaskrbljujoče številke predvsem v tistem delu, ko se je anketirance spraševalo, ali so se že vozili z osebo, ki je vozila pod vplivom alkohola: »Anketirali smo 130 mladih med 15. in 25 letom, in preverili, kakšne so njihove izkušnje. Ob tem hvala Gasilski zvezi Kamnik, dijaški skupnosti gimnazije in Študentskemu servisu Kamnik za pomoč pri izpolnjevanju ankete, pa tudi preko naših kanalov smo prejeli kar nekaj odgovorov. Mladim torej kažejo zanimanje za to tematiko, da se o njej govori in tudi spregovori.«
Japonski model zmanjševanja nesreč zaradi vožnje pod vplivom alkohola je orisal direktor Toyote Adria Kensuke Tsuchiya.
Župan Matej Slapar pa je mladim namenil naslednje misli: »Dragi mladi udeleženci in udeleženke, hvala, ker ste se danes udeležili tega posveta, katerega namen je izboljšati prometno varnost. Ko sem bil dijak na tej šoli, takrat tovrstnih predavanj nismo bili deležni. Mladi ste danes drugačni, kot smo bili mi v vaših letih in tudi podatek, da se je vožnja pod vplivom alkohola pri mladih znižala za 60 odstotkov v primerjavi z 10-letnim povprečjem, je spodbuden podatek. Verjamem, da ste tudi vi, mladi, toliko odgovorni, da boste ta odstotek še zniževali. Vaše življenje je najbolj dragoceno in z vidika ter z občutkom do vseh, ki jih imate radi in imajo radi vas, ne dajte priložnost temu, da bi naredili kakšno neumnost, če lahko tako rečem. V življenju je zato treba biti pameten in odgovoren. In to ste, vi ste tisti, od katerih se največ pričakuje. Na Občini Kamnik smo v letošnjem letu uvedli kar nekaj novosti za večjo varnost, še zlasti otrok in s tem bomo v prihodnje še nadaljevali. Ampak brez odgovornih udeležencev v prometu je naš trud zaman. Le skupaj lahko dosežemo to, da bomo imeli čim manj nesreč in čim manj nesreč s tragičnim izidom. Polagam na vas velike upe, da boste ogromno naredili v življenju, v prometu pa se obnašajte in obnašajmo odgovorno.«
Udeleženci posveta so prisluhnili predstavitvi trendov na področju pitja alkohola, prometne varnosti na nacionalnem in lokalnem nivoju ter vloge gasilcev in policije pri reševanju v prometnih nesrečah. Omenjene tematike so nam predstavili dr. Maja Roškar iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje, Mateja Markl iz Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa, Urška Kregar iz Prostovoljnega gasilskega društva Kamnik in predstavnik Policijske postaje Kamnik Milan Kojadinović.
Osebno izpoved o prometni nesreči pa je mladim namenil Žiga Breznik iz Zavoda VOZIM: »Nesrečo sem imel pri dvajsetih letih, pred njo pa sem bil aktiven plesalec, športnik, še danes športnik, zato tudi s tem začenjam. Poskušam vas motivirati, če se jaz, ko sem na vozičku in se ukvarjam s športom, se dajte tudi vi ukvarjati z njim. Ne boste mogli biti vrhunski športniki, lahko ste že prestari za te hece, ampak se lahko vseeno spravite, da vam pride to v kri. Mislim, da je to tudi za vašo osebnostno rast boljše in manj neumnosti boste lahko počeli, če boste imeli čas zapolnjen s športom. Bil sem plesalec in štirikratni državni prvak. Kaj se je zgodilo? 27 let nazaj sem imel nesrečo in bil sem star 20 let. Do česa je prišlo? Mogoče vam tale cesta nič ne pove, to je stara cesta od Ljubljane do Vrhnike, po kateri sem se peljal s prijateljem, s katerim sva šla na rojstni dan. Mogoče kdo že premišljuje: »Fantje so šli na rojstni dan, mogoče so se ga napili in so se zaleteli.« S prijateljem nisva pila in tudi zakajena nisva bila, pod nobenimi substancami in še vozil sem po omejitvah. Priznam, roko na srce, to ni bilo najbolj pogosto, ampak tisti dan sem vozil po omejitvah. Nakar me je dohitel avto, v katerem je bil 18-letni voznik, ki je imel izpit sedem dni. Bil je neizkušen, čeprav marsikakšen 18-letnik misli, saj sem že prej vozil in že znam. Ni res. Na cesti je treba kar dosti kilometrov prevoziti, da zna človek predvidevati, kaj se lahko na njej zgodi. Ta avto me je dohitel, se pelje za mano in brez varnostne razdalje. Ta fant se je odločil, da me prehiti. Zakaj je prišlo do trka, tudi policija ni znala povedati. Gre za neizkušenost, fant ni bil pijan in lahko govorimo o neizkušenosti. Ko boste na cesti, mladi ste še, četudi fantje mislite, da obvladate avto, se spustite na zemljo in si priznajte, da tako kot pri vsaki stvari potrebuješ čas, da se nečesa naučiš, je tudi pri vožnji. Kot vidite je bil avto zaleten in razbit. Ta fant se je sprva zaletel v zadek mojega vozila, nato še v bok in potem se je avto začel prevračati. Že prej sem omenil 60 km/h omejitev.«
»Ko me je prvič zadel, avtomatično človek, ki vozi, pritisne na zavore. Zakaj to govorim? Ko sem pritisnil na zavor in predno se je avto začel prevračati, je bila hitrost okoli 40 km/h. Tudi pri tej hitrosti se je avto tako močno prevračal, da me vrglo iz vozila. Zakaj sem padel ven? Nisem se privezal oziroma sem se, če sem šel na relacijo (takrat je zame relacija pomenila vožnja do morja), drugače pa ne. Zakaj pa bi, sem si rekel, saj bom čez minuto, dve odšel z vozila. Evo ti, produkt tega mojega pametnega razmišljanja je voziček. Še srečo imam, da sem preživel. Ko me vrglo skozi stransko okno, sem dobil tako močen udarec v prsni del, da mi je posledično zlomilo hrbtenico. Verjetno ni potrebno razlagati kaj je bilo s pljuči, ki so bila popolnoma uničena. Ko so me pripeljali v bolnico, so ugotovili, da sem imel hude notranje krvavitve in počeno vranico. Zdravniki so mislili, da bom umrl, a nisem in sem po parih dneh že prišel k zavesti. Kasneje smo se z zdravniki pogovarjali, ki so dejali, da se je moje telo tako dobro borilo ravno zaradi tega, ker sem bil športnik in sem bil kondicijsko dobro pripravljen. Kmalu sem prišel k sebi. In kaj to pomeni, če je človek prišel k sebi in priklopljen na številne aparate? Ko se zbudim, priklopljen na vse možne aparate, vse piske. Nobenemu ne želim, da se znajde v takšni situaciji. Priklopljen sem bil tudi na umetna pljuča in to kar tri tedne.«
»Po intenzivni negi sem bil še štiri mesece v navadni bolnišnični sobi, pet mesecev sploh nisem sedel. Po petih mesecih, ko so me začeli posedati, bi človek mislil, se usedeš in stvar je rešena. Ko se me prvikrat posedeli, sem v sekundi izgubil zavest. Imel sem že samo težavo, da sem sploh lahko sedel in trajalo je mesec dni, da sem sploh lahko začel sedeti. Kje so šele druge stvari. Ja, res, še enkrat mogoče, dajte biti z glavo na cesti, v prometu. Ni konec življenja, sploh ne, ampak škoda vseh teh let, živcev vaših staršev, znancev, prijateljev, ki jih imate. Življenje se spremeni, če pride do takšne nesreče. Vsi dobijo svojo porcijo in to nosijo skozi življenje. Vsi se morajo prilagajati. Tisti, ki z menoj živijo, moja žena in otroci, družina, prijatelji, povsod so neke ovire in vsi se moramo nečemu odrekati, da lahko skupaj funkcioniramo. Starši zelo trpijo pri takšnih stvareh in dajmo vsaj tukaj prihraniti kakšen siv las. Nato je sledila SOČA, kjer pa se je bilo potrebno marsikaj naučiti.« Povedal je še, kakšne težave se pojavljajo ob poškodbah hrbtenice in se navezal tudi na poškodbe glave, svojo zgodbo pa zaključil z naslednjo mislijo: »V življenju si postavite cilj , imejte nek fokus. Nekaj, kar vas žene, kar vas vleče naprej. Ne teh ciljev, teh vaših sanj pustiti na cesti. Škoda bi bilo. Premladi ste še. Življenje je prelepo in prekratko. Hvala, ker ste me poslušali.«
Sledilo je delo v skupinah in nato so mladi predstavili svoje predloge in svoja videnja izboljšav v lokalnem okolju na področju pitja alkohola in prometne varnosti med mladimi.
Moderator dogodka je bil Nino Batagelj, ki je posvet strnil z naslednjo mislijo: »Pomembno je, da se zavedamo dejstva, da je treba biti sprva varen na naši ulici, na kateri živimo, da je potem bolj varno tudi v centru mesta in se ta kultura razširi na avtoceste in na celo državo.«
Kaj je iniciativa Heroji furajo v pižamah?
Je iniciativa za manj voženj pod vplivom alkohola, katere glavni namen je zmanjšanje števila voženj pod vplivom alkohola in pitja alkohola med mladimi, z vključitvijo vseh deležnikov za to spremembo: mladih, lokalne skupnosti, strokovnjakov in staršev, predvsem na podeželju, kjer je možnost za nastanek prometne nesreče pod vplivom alkohola kar dvakrat večja.
Danes je razlog za vsako tretjo prometno nesrečo s smrtnim izidom alkohol in četrtino teh povzročijo mladi med 18. in 29. letom starosti. Vse to so glavni izzivi iniciative, ki so nas spodbudili, da s celostnim pristopom v lokalnih okoljih spreminjamo stališča in vedenje mladih, lokalno skupnost pa opolnomočimo za sprejetje predlogov in ukrepov, ki bodo pripomogli k večji prometni varnosti mladih.
Iniciativa je prejemnica nagrade Evropske komisije za najboljšo prakso na področju prometne varnosti Excellence in Road Safety Award v letu 2018, v letu 2021 bronastega priznanja na ISMA (International Safety Media Awards), ter prejemnica mnogih oglaševalskih nagrad.
Več o akciji pa si lahko preberete tudi TUKAJ.