V četrtek, 27. 10. 2022, je Občina Bovec pripravila javno tribuno o najemu, upravljanju in obratovanju Letališča Bovec in s tem izvršila sklep sestanka predstavnikov CI Varujmo Bovško in Občine Bovec z dne 8. 9. 2022.

Sklep omenjenega sestanka se glasi: Predstavniki CI Varujmo Bovško in Občine Bovec so soglasni, naj se javna tribuna organizira po koncu poletne sezone, to je enkrat v oktobru 2022.

Javno tribuno vodil Matej Kavčič, najprej pa je dal besedo županu Občine Bovec Valterju Mlekužu, ki je že uvodoma poudaril, da celoten razvoj letališča temelji na strategiji razvoja turizma na Bovškem, v kateri piše, da je »letališče Bovec strateškega pomena za razvoj bovškega turizma«, avtorja te strategije pa sta osebi, ki sta danes v CI Varujmo Bovško. Poudaril je, da je bil z vsemi namerami na letališču Bovec in o najemu, upravljanju in obratovanju Letališča Bovec seznanjen tudi Občinski svet Občine Bovec in je razvoj Letališča Bovec podprl.

»Za pogovore s CI Varujmo Bovško sem imenoval delovno skupino in se sam izločil iz aktivnega sodelovanja pri pogovorih. Zakaj se, kljub temu da so bili sprejeti določeni ukrepi, ki so bili tudi izvršeni, civilna iniciativa pa še vedno zahteva vedno nove dogovore, je razlog v tem, da so na pogovore s strani CI prihajale vedno nove osebe, ki so vse prejšnje dogovore obrnile na glavo,« je uvodoma ugotavljal Mlekuž  in dodal, da je javna tribuna le del vseh dogovorov delovne skupine.

V nadaljevanju je način upravljanja in obratovanja letališča predstavil direktor upravitelja Letališča Bovec Aviofan d.o.o. Damjan Cehnar in zatrdil, da so dosledno upoštevali vse zahteve o načinu in režimu letenja, ki jih je od njih zahtevala Občina Bovec:

»Je pa tudi res, da bo tudi zaradi omejitev poslovanja oziroma zahtev CI naše podjetje letos prvič poslovalo negativno. Kljub temu imamo še vedno vizijo za prihodnost, ampak ko pridemo do roba, ko ne bomo več videli možnosti svojega napredka in razvoja, takrat se bodo zadeve ustavile. Jaz bom prvi, ki bom rekel, da je naše zgodbe na Letališču Bovec konec. Mi se ukvarjamo s padalstvom, ker zgolj z običajnimi storitvami letališča, kar pomeni z letališkimi taksami za pristanke in vzlete, v Bovcu ni mogoče preživeti. Plačujemo zelo visoko najemnino, stroški obratovanja so zelo visoki, zato ni preprosto poslovati. Vemo pa tudi, da so naši gosti, ki večinoma prihajajo iz tujine, vedno bolj petični in s prenočitvami tudi bovškim nočitvenim kapacitetam prinesejo pomemben del zaslužka. Letos je bilo samo iz našega naslova ustvarjenih 15.000 nočitev.«

Po uvodnih predstavitvah sklicatelja javne tribune sta imela besedo predstavnika CI Varujmo Bovško Cezar Ostan in Žarko Mlekuž, ki sta stališča CI predstavila v skoraj štiridesetminutnem podajanju.

»CI nikoli in nikdar ni imela težnje po zapiranju letališča, zavzemamo pa se za uravnoteženo načrtovanje vseh dejavnosti v prostoru Bovške, v skladu s trajnostnim razvojem, predvsem z občutkom do tu živečih ljudi in naravnega okolja. Razmišljamo dolgoročno, ne samo za sedanje, ampak tudi za prihodnje generacije. Trenutno smo osredotočeni na problematiko Letališča Bovec,« je v uvodu svojega podajanja povedal Cezar Ostan in ocenil, da je bilo vabilo na javno tribuno brez dnevnega reda in gradiva nekorektno in vse skupaj želel povezati tudi s predvolilno kampanjo aktualnega župana. Ker so bili prisotni vsi štirje kandidati za župana, pa to preprosto ne drži, še posebej glede na to, da je prav delovna skupina sprejela prej omenjen sklep, kdaj naj se izvede javna tribuna. Javne tribune pa tudi ne moremo primerjati s sejami občinskega sveta in seveda dnevni red in gradivo nista potrebna. V nadaljevanju je sicer priznal, da je župan Občine Bovec Valter Mlekuž korektno obljubil CI, da se bo zavzel za zmanjšanje hrupa na Letališču Bovec, ki je bil moteč za mnoge, hkrati pa je zatrdil, da je bil župan pri tem neuspešen. To pa je podkrepil s trditvijo, da CI zahteva prenehanje opravljanja letališke dejavnosti tudi med 13.00 in 15.00, kar pa s strani upravljavca ni bilo upoštevano. Prijavljali so tudi domnevne kršitve, ki pa jih je upravljavec vse po vrsti argumentirano demantiral. Poudaril je tudi, da njihova zahteva o prekinitvi opravljanja dejavnosti med 13.00 in 15.00 nikoli ne bo uresničena, razen v primeru, da CI doseže tudi zaustavitev cestnega in drugega prometa in bo v tem času v dolini absolutni mir. Cezar Ostan se je obregnil tudi ob poslovanje in domnevne dobičke družbe Aviofan, kar pa je direktor kategorično in zopet argumentirano zavrnil z dejstvom, da njihova dejavnost ne pomeni samo izvajanje padalskih skokov v Bovcu, temveč še veliko drugih dejavnosti, med njimi tudi nakup in prodaja letal. Skratka, vse, kar je bilo povedano s strani predstavnika CI, je bilo s strani Občine Bovec in upravljavca Letališča Bovec strokovno in argumentirano zavrnjeno.

Dejstvo je, da je bil hrup zaradi delovanja Letališča Bovec zmanjšan na najmanjšo mogočo mero, kot je bilo pojasnjeno, v veliko škodo upravljavca zaradi daljših pristajalnih poti in skrajšanega delovnega časa, se je CI oglasila vedno z novimi zahtevami. Pa ne samo to, podali so kar nekaj anonimnih prijav na Agencijo za civilno letalstvo, inšpektor pa ob vsakem obisku ni ugotovil niti najmanjše kršitve, vse prijav pa so bile zavrnjene kot neutemeljene.

»Pri tem me bega to, da ne vem, kaj je cilj te civilne iniciative. Ali gre zgolj za nagajanje Občini in županu ali pa resna namera za dosego dogovorov glede zmanjšanja hrupa. Kajti če bi slednje držalo, smo se mi držali vseh pravil in točk, ki smo se jih dogovorili in bi torej morali biti zadovoljni. Tudi kar zadeva izvajanja letalske dejavnosti in padalskih skokov se striktno držimo pravil, ki jih določa Agencija za civilno letalstvo. Prav zato smo postali ena najbolj zaželenih destinacij v svetu po vsem, pa tudi zaradi odlične organiziranosti, varnosti in čistoče,« pa je povedal upravnik Letališča Bovec Gorazd Lah.

Besedo so imeli tudi drugi udeleženci, med drugimi se je oglasil tudi nekdanji direktor Agencije za letalstvo Žiga Kotnik, ki ima tudi sam letalo v hangarju Letališča Bovec, in povedal, da je to javno letališče in ima v Zakonu določene svoje aplikacije, ki jih tudi lokalna skupnost ne more povoziti.

»Kar zadeva pa prenehanja opravljanja dejavnosti med 13.00 in 15.00. Četudi bi se dogovorili, da bi operater prenehal z dejavnostjo, za kar bi moral biti ustrezno subvencioniran, se na letališču tudi takrat pojavi kdorkoli. Letališče je odprto pol ure pred začetkom sončnega vzhoda in se zapre pol ure po koncu sončnega zahoda. Ravno v tem času pa za jadralna letala najprimernejši čas za vzlet. In tudi če bi se odločili za prekinitev, boste v tem času slišali moje letalo, ki je trenutno na Letališču Bovec edino za vleko jadralnih letal,« je povedal Kotnik in dodal, da pa bi bilo smiselno glede vizije Letališča Bovec opraviti resno razpravo in sprejeti strategijo investicij v to letališče.

Oglasil se je tudi član delovne skupine, ki je zastopal Občino Bovec, Občinski svetnik Miha Sotlar, in sicer s trditvijo, da naj bi bila ta javna tribuna namenjena ugotovitvam, ali ukrepi, za katere so se dogovorili, delujejo, ne pa za razna obtoževanja in natolcevanja. Opravičil se je tudi za kdaj pa kdaj zvišane tone na sestankih s CI:

»Dejstvo pa je, da je CI postavila 8 izhodišč, ki bi po njihovem mnenju prispevale k zmanjšanju hrupa na letališču.  Povem vam, da smo ugodili sedmim zahtevam. Nismo se dogovorili le za prekinitev med 13.00 in 15.00. Vsa ostala vprašanja smo dogovorili, in sicer za najnižjo višino preletanja,  da je lahko v zraku samo eno letalo naenkrat, da ne bo heli-ski dejavnosti in da ne bo komercialnih preletov s helikopterji, da ne bo jadralnega letalstva, ker vlečenje jadralnih letal povzroča največji hrup, dogovorili pa smo se tudi, da dvakrat letno v dvotedenskem mitingu padalstva na Letališču Bovec lahko letita tudi po dve letali istočasno. Prav tako smo se dogovorili, da bomo po koncu sezone pripravili to javno tribuno z namenom, da ugotovimo, kako smo spoštovali naše dogovore. Medtem smo sestavili tudi aneks k pogodbi, o kateri je bilo danes že govora, pogodba pa velja, dokler ga sodišče ne razveljavi, v kar pa ne verjamem, da bi se lahko zgodilo. V tem aneksu smo navedli točno te ukrepe, ki sem jih zdaj izpostavil. Predvidevam, da bo aneks na prvi naslednji seji obravnaval tudi Občinski svet. Kar lahko danes preberemo med vrsticami, je, da so se ukrepi za izvajanje dejavnosti na letališču obnesli,« je med drugim povedal Sotlar in nadaljeval, da bo treba, če ti ukrepi ne bi zadostovali, morda poiskati še kakšne druge rešitve. Trenutno pa lahko skupaj ugotavljajo, da so ukrepi zadostni.

Zapisal in foto: MILAN ŠTULC