V sejni sobi Občine Bovec je bil danes sestanek, na katerega je župan Občine Bovec Valter Mlekuž povabil predstavnike civilne iniciative, ki je zbirala podpise zoper Letališče Bovec. Udeležila sta se ga Jernej Stritih in Matjaž Černuta.

Župan Valter Mlekuž in direktor družbe Aviofun d.o.o., Damijan Cehner, družba je bila na javnem razpisu Občine Bovec kot edina prijaviteljica izbrana za upravljavca Letališča Bovec, pa sta jima predstavila potek izvedbe javnega razpisa, izbiro upravljavca in podpis pogodbe z njim. Mlekuž je poudaril, da je bil celoten postopek izbire izveden transparentno in v skladu z veljavno zakonodajo, pogodba pa je bila podpisana v zahtevanem in zakonitem roku, ker bi v nasprotnem primeru Letališče Bovec izgubilo uporabno dovoljenje in bi bilo delovanje s tem prekinjeno. Po končanem sestanku je v izjavi za javnost župan Občine Bovec povedal, da je zelo zadovoljen, da je bil sestanek realiziran:

»Glede na to, da je bilo letališče financirano z evropskimi sredstvi v projektih A3-NET in CAN po pogodbi med EU in Občino Bovec s sofinanciranjem EU iz Jadranskega čezmejnega programa IPA Adriatic 2006-2013, kjer se prepletajo aktivnosti obeh projektov, kakor tudi same investicije, kamor ob letaliških objektih spadajo tudi objekti reševanja in zaščite, komunalna in cestna infrastruktura, pristajališče za helikopterje in celostna ureditev območja, si nisem mogel privoščiti, da pogodbe ne bi podpisal. Danes sem vesel, da smo se sestali s predstavnikoma civilne iniciative in izmenjali poglede na delovanje letališča. Nihče ni proti letališču oziroma smo vsi za to, da letališče obratuje naprej, a da bo sprejet določen režim upravljanja, ki ga je predstavil tudi sam upravljavec, predstavljen pa bo tudi na prihodnji seji OS Bovec. Predstavnikoma CI sem predal tudi pogodbo, ki je javna in jo bodo lahko v miru pregledali. Danes sem dobil tudi z njihove strani potrditev, da z zbiranjem podpisov njihov namen ni bil zaprtje letališča. V pogodbi so vse varovalke. Sklenjena je za nedoločen čas z odpovednim rokom 6 mesecev in jo lahko pod temi pogoji obe podpisnici kadarkoli prekineta. Med drugim določa tudi, da pred začetkom sezone na letališču vsako leto režim obratovanja, torej tudi urnik in vse druge aktivnosti, potrdi Občinski svet Občine Bovec. Žal bodo v prihodnosti odpadli nekateri odmevni dogodki, kot je Red Bull Skydive, ampak delamo pač za interes Bovca in verjamem, da bomo na koncu kljub vsemu vsi zadovoljni. Pred izbiro tega upravljavca smo imeli z letališčem samo stroške, zdaj pa je slika zelo drugačna in tudi v skladu z novo pogodbo je upravljavec že nakazal avans najemnine, ki je za naše razmere vse prej kot nizka,« je dejal župan Občine Bovec Valter Mlekuž.

V imenu civilne iniciative je izjavo za javnost podal Jernej Stritih, ki je izrazil hvaležnost županu Mlekužu in upravljavcem letališča za tokratni sestanek:

»Dobili smo veliko informacij, z nami pa so delili tudi pogodbo, ki jo bomo seveda pogledali in si o tem ustvarili mnenje. Veseli nas, da so pripravljeni na to, da se obratovanje letališča v prihodnje ureja na tak način, da se bo hrup zmanjšal, da ga ne bo preveč, kar je tudi glavna zahteva CI oziroma da se razjasni, kako bo na tem letališču v prihodnje. Veseli nas tudi, da bo zadevo obravnaval Občinski svet in se bomo vključili v razpravo in da bomo lahko prišli do nekega skupnega dogovora, kako naprej z letališčem,« pa je med drugim v svoji izjavi povedal Jernej Stritih in dodal tudi, da niso razmišljali o možnosti referenduma, da je njihov cilj transparentnost v zvezi s pogodbo in dogovor glede režima na letališču in da po današnjem sestanku ne vidi potrebe po referendumu.

Z zanimivim podatkom pa je postregel direktor Aviofun d.o.o., Damijan Cehner, saj je povedal, da so bili tudi oni nekajkrat opozorjeni na prekomeren hrup, povzročen s strani posameznikov, vedno pa so poskušali to urediti, pa vedno to ni bilo mogoče:

»S podpisom nove pogodbe nam je omogočeno, da končno ustvarimo pogoje in pravila, na kakšen način, kdo, kdaj in kako bo lahko uporabljal to letališče oziroma s kakšnimi zrakoplovi. Po prejšnji pogodbi nismo mogli posegati v ta režim, saj je bilo letališče na razpolago vsakomur, torej tudi takim, ki niso izpolnjevali tehničnih pogojev po decibelih za posamezni zrakoplov, ki veljajo na območju EU. Tudi če ne bi bilo te iniciative, smo že pripravili sam način upravljanja letališča, obratovalni čas, pogoje in način, kako se uporablja letališče. Aviofun bo poskušal kot upravljavec upravljati letališče na način, da bo čim manj obremenitev okolja. Priletno odletne procedure bodo regulirane tako, da bo zadrževanje letal nad samo dolino čim manj in bo vse skupaj potekalo, kot recimo cestni promet. Razumljivo je, da čisto brez hrupa ne bo šlo, vendar bomo ta hrup čim bolj omejili oziroma standardnih šolanj, ki potekajo v krogu z nizkim letenjem, ne bomo prakticirali. Seveda bomo zato nekoliko prikrajšani, vendar navsezadnje več pomeni dolgoročnost in sobivanje s krajem, da skupaj s krajani in turističnimi ponudniki zagotovimo večjo kakovost življenja za vse. Z gradnjo novega hotela ob letališču se bo tudi cenovna politika spreminjala navzgor in bo to pomenilo naravno selekcijo, množični turizem pa se bo na ta način zmanjševal. Turizem in bivanje v Bovcu bo postalo kvalitetnejše. Primere dobrih praks imamo v Švici, v Avstriji in drugod, kjer so na podobnih lokacijah letališča, brez katerih ne gre in so ena zelo velika dodana vrednost kraja oziroma cele doline. Zelo pomembno pa je letališče tudi z vidika zaščite in reševanja. Mi bomo zagotavljali urejeno letališče po evropskih standardih, kar od nas zahteva tudi zakonodaja, nudili bomo gostoljubje operaterjem, ki bodo spoštovali naša pravila, izvajali pa bomo dejavnosti, da bo od tega imel nekaj cel kraj. Eno od takih dejavnosti, ki zelo veliko prinaša samemu kraju, je padalstvo. Samo v letu 2021 je bilo samo na račun padalstva v Bovcu realiziranih 12.600 nočitev in je bilo samo iz tega naslova pri ponudnikih za skoraj dva milijona evrov prihodkov. To pa že ni več zanemarljivo in bomo to raven poskušali ohraniti, po drugi strani pa bomo eliminirali dejavnike, ki res po nepotrebnem včasih povzročajo hrup in je z vidika dolgoročnosti tudi za nas to moteče. Kar zadeva padalskih skokov, bomo ukinili nižinske skoke, ki v dolini res povzročajo več hrupa, letalo pa bo z letališča odletelo, se povzpelo na 4000 metrov in se bo spuščalo po posebni proceduri in nikakor ne nad mestom. Je pa res, da kdor bo hotel, bo letalo slišal, ne nazadnje pa tudi ob podajanju te izjave sredi Bovca nimamo niti trenutka miru in je ves čas okoli nas avtomobilski in drug hrup,« je povedal Cehner in dodal, da je tudi višina letne najemnine 50.000,00€ vse prej kot nizka, pri tem pa je treba upoštevati še okoli 80.000,00€ stroškov.

»Na srečo pa imamo podpisano pogodbo za nedoločen čas z odpovednim rokom 6 mesecev oziroma v dogovoru med podpisnicama tudi manj, tako da se bomo v primeru, da se nam ne bo izšlo, oziroma ne bo sodelovanja kraja, prvi umaknili. Zagotovo si ne bomo privoščili, da bi potopili podjetje. Pozimi imamo samo stroške, saj letališče deluje le v poletnih mesecih, dnevno pa bomo omejeni na čas od 9.00 do sončnega zahoda, ko bo pristalo zadnje letalo,« zaključi Cehner.

Zapisal in foto: MILAN ŠTULC