Občina Postojna
21. feb 2013
Pustno rajanje

Če sem včasih mislila, da je šemljenje mladih na pustno soboto nekaj samoumevnega, pa sem v študentskih letih ob spoznavanju mladih iz številnih krajev po Sloveniji in njihovih navad videla, da temu ni tako. Medtem ko je v nekaterih krajih šemljenje na pustno soboto skoraj ali povsem zamrlo, pa je v Postojni to postala že tradicija. Številni se odločijo za skupinske maske, postojnski klubi pa so z nagrajevanjem najlepših mask poskrbeli še za večjo motivacijo. Med sobotnim pustnim rajanjem smo ujeli nekaj maškar, ki so nam zaupale, kje so dobile idejo za masko in kako so potekale priprave na pustovanje.

Skupinsko šemljenje v večini primerov pomeni daljšo pripravo na pustovanje, saj je najprej potrebno najti idejo, s katero se večina strinja, nato pa se veliko skupin odloči, da bodo maske sešili sami. Skupina dojenčkov iz Majlonta je idejo za masko dobila pred mesecem dni nato pa je štirinajst dni pred pustovanjem začela šivati. Največ so sešili prav zadnji dan. Marjeta pravi, da se v isti zasedbi šemijo vsako leto.

 

Tudi med dekleti iz okoliških vasi in Postojne je šemljenje postalo že tradicionalno. »Trinajst let nazaj smo si zadale, da bomo šle vsako leto na pustovanje, izgovor je samo nosečnost in, Bog ne daj, kakšna bolezen,« pravi Nina, Tina pa hudomušno dodaja: »Če imamo drisko, vseeno gremo.« Idejni vodja je vsako leto Tina, maske pa si vedno sešijejo same. Čeprav so v preteklih letih porabile kar nekaj časa za šivanje, so letošnjo masko pripravile zgolj v nekaj urah. Letos so se našemile v novoletne jelke, idejo pa so dobile že med poletnimi počitnicami. Dekletom predstavlja šemljenje priložnost za druženje, saj se drugače ob vseh obveznostih težko dobijo, nagrade, ki so jih v teh letih prejele kar nekajkrat, pa so le potrditev za dobro opravljeno delo in motivacija za naprej.


Če smo si ob pogledu na tri Kitajke predstavljali, da so masko kupile pri Kitajcih v Trstu, pa so nas Katja, Marija in Tanja presenetile, saj so si vse sešile same. Po treh letih so se odločile, da se zopet našemijo. Katja je tako opisala priprave na pustovanje: »Eno uro smo se barvale in nismo bile zadovoljne, potem pa nam je uspelo in smo šle.«


Skupina petih lisičk iz Postojne je svoji maski dodala še aktualno politično noto. Na hrbtu so nosile imena slovenskih politikov, s seboj pa so imele tudi transparent. »Predstavljamo naše politike, ki so se dolgo, dolgo časa izogibali,« je dejala Mirjam in dodala, da so idejo dobile v času, ko nas vsak dan in na vsakem koraku zasipavajo z novicami o političnem stanju.


Na plesišču smo lahko videli tri stare mame, ki so s palicami noro poplesavale v divjem ritmu glasbe. Predstavnica nam je slikovito opisala, kako so dobile idejo za pustovanje: »Ideja je padla pred dvajsetimi leti, ko smo postale stare 80, in smo rekle, da bomo šle ven en dan. In ta dan se je zavlekel 15, 20 let naprej in danes smo se slučajno zbrale in smo prišle sem.« Na vprašanje, koliko časa so potrebovale za urejanje, pa je odgovorila: »Jaz sem zjutraj vstala, slučajno sem si dala malo kreme proti gubam, potem je prišla Vladislava, moja kolegica, nato še Božica in preden smo se odločile, ali gremo ali ne, je bilo pojutrišnjem, to je dejansko danes zvečer. In preden smo prišle sem peš … smo morale priti peš, ker so naši možje umrli že pet let nazaj, tako da smo se včeraj odpravile in danes smo prišle.«


Med maškarami smo naleteli tudi na Erasmus študentke iz Jemna. Študentka, ki se je predstavila kot Nezira, je na vprašanje, kako so prišle na idejo, odgovorila: »Moški v naši družbi so hoteli biti šejki in potem smo rekle, da moramo biti nekaj, kar paše zraven.« Idejo so dobile tri dni pred pustovanjem, za šemljenje pa so potrebovale eno uro.


Postojnčana, ki sta se predstavila kot Đustin in Andy, sta idejo za masko dobila na portalu YouTube. Škatli, ki sta ju imela zavezani okoli pasu, jima je zavila cvetličarka, sebe pa sta opisala kot »vse, kar ženske potrebujejo«.


Kaja se je našemila v mrtvo nevesto (Corpse Bride), idejo pa je dobila dva dni pred pustovanjem na socialnem omrežju Instagram. Oblečena je bila v poročno obleko svoje bodoče tašče, ki ji je v šali obljubila, da ji jo v primeru, če jo bo umazala, ne bo potrebno obleči za svojo poroko.


Med maškarami smo našli kar nekaj takih, ki do zadnjega dne niso vedeli, kaj se bodo našemili. Matej je idejo dobil tako: »Sem šel v štalo, našel tole žico, pa sem rekel: Letos bom pa dimnikar.« Čeprav skromno našemljen, vendar zelo domiselno, nas je nasmejal tudi Vinjetar, ki je imel na očala pritrjeno vinjeto in svojo masko opisal tako: »Danes slučajno sem imel to vinjetko.«


Čeprav si marsikdo zadnji trenutek nadene vsaj kakšen dodatek, pa lahko vsako leto med številnimi maškarami vidimo tudi posameznike, ki niso našemljeni. Na vprašanje, ali se ne počuti čudno,ker ni našemljen, nam je Šmihelc Bodi priznal, da mu je nerodno in neprepričljivo dodal, da se bo mogoče našemil naslednje leto.  V družbi postojnskih maškar smo lahko začutili, da je želja po šemljenju in druženju, ki ga to prinaša, močno usidrana med mladimi in da ta tradicija ne bo tako kmalu zamrla. Tako se lahko že veselimo naslednjega pustovanja, ko nas bodo maškare zopet presenetile z inovativnimi idejami in zanimivimi zgodbami, ki se skrivajo za pustnimi pripravami.

Reportažo s terena sem pripravila Rubia iz Ovčjih staj.

uredil: MILAN ŠTULC


Tiskaj