Podjetja, ki so utrpela škodo zaradi povišanih cen zemeljskega plina in elektrike, bodo lahko vlogo za pridobitev pomoči oddala v elektronski obliki prek aplikacije agencije SPIRIT v prvi polovici novembra.
Nekaj osnovnih informacij in zakonodajna podlaga
Podjetja (oz. upravičenci, ki opravljajo gospodarsko dejavnost) in so utrpela škodo zaradi povišanih cen zemeljskega plina in elektrike, bodo lahko vlogo za pridobitev pomoči oddala v elektronski obliki prek aplikacije agencije SPIRIT, predvidoma od 1. do 15. novembra 2022.
Pomoč pri pripravi vloge ter za vse ostale informacije lahko vsi zainteresirani dobijo na SPOT svetovanje Posavje, Center za podjetništvo in turizem Krško, CKŽ 46, 8270 Krško, telefon 07/490 22 24 ali 07/490 22 25.
Zakonodajna podlaga za pomoč in vsi pogojiso določeni v zakonu o pomoči gospodarstvu zaradi velikih povišanj cen električne energije in zemeljskega plina ((ZPGVCEP-), potrebno pa je upoštevati še spremembo zakona). Na enem mestu si lahko preberete čistopis zakona ZPGVCEP, kjer je tudi več o pogojih in oddaje vloge. Ne bo objavljen poseben razpis, aktivirala se bo samo aplikacija na agenciji Spirit za oddajo vloge (predvidoma 1.11 od 12. ure dalje), povezava do aplikacije pa bo objavljena 31. oktobra 2022.
Novela zakona je razširila krog upravičencev: poleg gospodarskih družb in zadrug so upravičeni tudi subjekti iz primarnega kmetijstva in ribištva, zasebna društva in zavodi ter gospodarsko interesna združenja, zbornice in sindikati, ki opravljajo gospodarsko dejavnost.
Upravičen strošekje »strošek nakupa električne energije in zemeljskega plina, ki jih je upravičenec nabavil pri zunanjih dobaviteljih kot končni odjemalec« in v kolikor seveda izpolnjuje tudi vse ostale pogoje skladno z zakonom, med drugim mora biti povečanje cen večje od dvakratnika povprečja.
Katere vrste pomoči so predvidene in bistvene značilnosti?
Enostavna pomočje namenjena vsem upravičencem, ki izpolnjujejo pogoje iz ZPGVCEP in je izračunana višina pomoči nižja od 500.000 €. Potrebno je biti pozoren, ali upravičenec ne spada med male poslovne odjemalce (npr. manjši gostinski lokali), saj zanje velja, da ne morejo uveljavljati pomoči od 1.9.2022 naprej (zaradi reguliranih cen).
Tudi posebna pomoč je namenjena vsem upravičencem, ki izpolnjujejo pogoje iz ZPGVCEP – razlika z enostavno pomočjo je v tem, da se lahko prejmejo višje višine pomoči (do 2 mio EUR) in da je že pri sami vlogi potrebno predložiti vsa dokazila.
Skladno z zakonom je mesečna izguba pogoj zgolj za energetsko intenzivna podjetja. Za ostala podjetja so na voljo enostavna in posebna pomoč.
Torej, predvidene so 3 vrste pomoči, glede na to pa so potrebne tudi različne priloge in dokazila, katere so navedene v nadaljevanju:
Upravičenec lahko dvigne ceno svojih proizvodov in storitev za največ 10% zaradi povišanja cen električne energije in zemeljskega plina (v upravičenem obdobju 1.6 – 31.12.2022).
Kako bo potekala oddaja vloge ?
Prijava na pomoč po ZPGVCEP bo potekala preko posebne aplikacije, zato bo potrebno pridobiti novo soglasje prav za ta ukrep. Tudi če je denimo zunanji računovodski servis za neko podjetje v preteklosti že oddajal vlogo na nek razpis oz. javno povabilo in je imel takrat pooblastilo podjetja, bo moral za ukrep energetske pomoči znova pridobiti pooblastilo za oddajo vloge.
Za oddajo vloge bodo morali imeti zakoniti zastopniki podjetij kvalificirano digitalno potrdilo enega izmed izdajateljev, CA), ki so navedeni v seznamu na 3. strani navodil AJPES za uporabo spletnega programa eEDP.
Namreč, izključno zakoniti zastopniki bodo lahko posamezne priloge ter samo vlogo tudi digitalno podpisali (ročnega podpisovanja dokumentov ni). Zato je nujno, da si zakoniti zastopniki potencialnih vlagateljev čimprej uredijo digitalno potrdilo.
Če vlogo ne bo oddal zakoniti zastopnik (kar bo v večini primerov), bo uporabnik aplikacije najprej potreboval pooblastilo podjetja. Pooblastilo se bo generiralo avtomatsko v obliki pdf v sami aplikaciji za oddajo vloge, kjer bo potrebno navesti podatke pooblaščenca ter podatke o njegovem kvalificiranem digitalnem potrdilu (izdajatelj in serijska številka), ki bodo vključeni v samo pooblastilo. Podpisano pooblastilo se bo naložilo v aplikacijo. Potrebno je biti pozoren, ker bo to pooblastilo lahko podpisal zakoniti zastopnik samo s kvalificiranim digitalnim potrdilom (pisno pooblastilo torej ne pride v upoštev).
Torej, za sam vstop v aplikacijo prijavitelji še ne bodo potrebovali kvalificiranega digitalnega potrdila, bo pa le to potrebno za podpis vloge in ostalih prilog/dokazil. Za podpisovanje torej ni pooblaščanja.
Torej, v praksi bo v večini tako, da bo tisti, ki pripravlja vlogo vnašal v aplikacijo podatke in vlogo (na koncu) oddal (na podlagi pooblastila), vendar bo moral prej vse dokumente in vlogo digitalno podpisati zakoniti zastopnik. Na kratko torej, uporabnik aplikacije ne bo mogel podpisati dokumente in vloge, pripravo vloge in oddaja dokumente pa bo lahko.
Vnos v aplikacijo je predviden v obdobju od 1. 11. do 15. 11. 2022, pri čemer čas oddaje ne vpliva na prednostno obravnavo vloge.
Priloge k vlogi so različne glede na vrsto pomoči
Priloge in dokazila k vlogi so različna glede na vrste pomoči:
Izjave bodo del aplikacije in jih bo upravičenec potrdil v aplikaciji.
Kateri podatki se bodo vnašali v aplikacijo?
Posebnosti pri upravičenih stroških
Značilnosti in posebnosti pri vnosu podatkov v aplikacijo
Podjetja bodo lahko za porabo v oktobru, novembru in decembru oddala le oceno stroškov.
Kako je pri povezanih podjetjih?
V kumulacijo se upoštevajo samo zneski pomoči povezanih podjetij prejeti v posamezni državi članici EU. V kolikor je tuje podjetje prejelo pomoč po začasnem kriznem okvirju EU v drugi državi članici, se ta znesek ne sešteva v zneske pomoči v Sloveniji.
Kdaj bodo podjetja vnesla dejanske stroške za obdobje oktober – december 2022 ?
Podjetja bodo dejanske podatke vnesla v aplikacijo v drugi polovici januarja 2023 (predvidoma 16 -31.1.2023).
Če se uveljavlja posebno pomoč za gospodarstvo ali pomoč za energetsko intenzivna podjetja, ob tem predloži tudi račune, dokazila o plačilu in druga dokazila o pravilnosti podatkov.
Podjetja bodo prejela pomoč v dveh tranšah
Za upravičene stroške v obdobju junij 2022 – september 2022 bodo sredstva izplačana do 31. 12. 2022, za upravičene stroške v obdobju oktober – december 2022 pa do 15. 3. 2023.
Dodatne informacije
Za dodatne informacije in pojasnila je mogoče zaprositi prek elektronskega naslova energenti@spiritslovenia.si. Odgovore objavljajo na spletni strani v rubriki Odgovori na vprašanja.
Klicni center za tehnično pomočpri registraciji in prijavi v aplikacijo, izpolnjevanju vloge in podpisovanju dokumentov: 051 277 880
Dostopen je med 2. in 15. 11. 2022, in sicer vsak delovnik od 9. do 17. ure in ob sobotah od 9. do 13. ure.
Objavljeno: SPOT Svetovanje Posavje, 20.10.2022 Avtor: Karmen Levak
Viri: